Big in Japan: μια κοινωνικοαθκιασεροπροσωπογραφικολαογραφική ανάλυση

Η ζωή εν πολλά σύντομη, δεν είναι μόνο δική μου διαπίστωση. Σαν να ήταν αντιπροχτές που άκουσα το Big in Japan στην αυλή του σπιτιού μου στο χωριό. Ήταν 1984 και ήμουν 10 χρονών. Ήμουν πολλά τυχερός γιατί οι γείτονες ξάδελφοί μου, μερικά χρόνια πιο μεγάλοι, είχαν δυνατό κασσετόφωνο που τους είχε φέρει ο παπάς τους που τις αραπιές, οικονομικός μετανάστης που ήταν. Κάθε απόγευμα η γειτονιά αντηχούσε 80's! Η εν λόγω κασσέτα είχε σίγουρα αποκτηθεί με θκυο λίρες που κάποιον παναΰρι της περιοχής μαζί με άλλα χιτς όπως τα Material girl, Living on video, Caribbean Queen, Billie Jean κ.α.

Το Big in Japan άρεσέ μου αμέσως και χαράκτηκε ανεξίτηλα στις συνάψεις το εγκεφάλου μου από όπου το ανακαλώ πολλά συχνά εδώ και 30 χρόνια. Τόσα χρόνια μετά, πιο επίκαιρο παρά ποτέ, τούτες τις μέρες το απολαμβάνω συχνά γιατί παίζει σχεδόν κάθε μέρα στο σπίτι σε κινητά, τάμπλετς ή αυτοκίνητο. Το ζητούν οι κόρες, αφού τους το έμαθα κι εθιστήκαν γιατί η μελωδία του εν εύκολη και ο ανατολίτικός του τόνος κοντά στα καρτούν που βλέπουν στην τιβί. 

Εγώ όμως δεν μπορώ να το ακούσω όπως το άκουσα το '84 και ζηλεύκω τες. Μεγαλώνοντας ο χρόνος τρέχει γρηγορόττερα επειδή ό,τι βλέπεις γύρω σου είναι γνωστό. Τα 4 λεπτά που διαρκεί το τραγούδι είναι ελάχιστος χρόνος, ένα ελάχιστο κλάσμα με αριθμητή το 4 και παρονομαστή ένα τεράστιο αριθμό του αθροίσματος των λεπτών που έχεις ζήσει. Μέχρι να συγκεντρωθείς να το ακούσεις έχει ήδη τελειώσει. Το '84 όλα ήταν καινούρια και άμα βιώνεις κάτι καινούριο ο χρόνος διαστέλλεται. Όπως το ταξίδι σε άγνωστο τόπο.

Μπορώ όμως σήμερα να γεμίσω κάποια κενά βλέποντας εμφανίσεις και μαθαίνοντας για συγκροτήματα και για τραγούδια του τότε, που μόνο ήχο είχαμε και καθόλου εικόνες.

Έμαθα λοιπόν μελετώντας ότι big in Japan έλεγαν τότε με ειρωνία τα συγκροτήματα που έκαναν επιτυχία στην Ιαπωνία ενώ στον τόπο τους ήταν άγνωστα. Με τα λόγια του Γερμανού τραγουδιστή και στιχουργού του κομματιού Marian Gold: "Big in Japan" meant so much as if you are nothing in your environs, you can be big somewhere else. You can be a king in another world. And if you aren't that, you can tell it at home. Japan is so far away. 

Κάτι σαν τον ναρκισσισμό των σημερινών κοινωνικών δικτύων όπου μπορείς να είσαι εκεί βασιλιάς, ενώ στην πραγματική ζωή ένα τίποτε. 

Και όλα αυτά από ένα υποτιμημένο synthpop κομμάτι των 80's. Πιο επίκαιρο παρά ποτέ, εν σας είπα;

Winter's cityside 
Crystal bits of snowflakes
All around my head and in the wind 

I had no illusions 
That I'd ever find a glimpse 
Of summer's heatwaves in your eyes 
You did what you did to me 
Now it's history, I see 
Here's my comeback on the road again 
Things will happen while they can 
I will wait here for my man tonight 
It's easy when you're big in Japan 

Aah when you're big in Japan-tonight
Big in Japan-be-tight
Big in Japan ooh the eastern sea's so blue 
Big in Japan-alright
Pay! - Then I'll sleep by your side 
Things are easy when you're big in Japan 
Oh when you're big in Japan 

Neon on my naked skin, passing silhouettes 
Of strange illuminated mannequins 
Shall I stay here at the zoo 
Or should I go and change my point of view 
For other ugly scenes 
You did what you did to me 
Now it's history I see 
Here's my comeback on the road again 
Things will happen while they can 
I will wait here for my man tonight 
It's easy when you're big in Japan 

Aah when you're big in Japan-tonight
Big in Japan-be-tight
Big in Japan ooh the eastern sea's so blue 
Big in Japan-alright, pay! 
Then I'll sleep by your side 
Things are easy when you're big in Japan



18 σχόλια:

  1. Απαντήσεις
    1. Eξίασα φακκάς μου δέκα χρόνια ρε. Eπίσης είμαι πολλά hardcore.

      Διαγραφή
    2. Αγόρια και τα δύο τοσο διαφορετικά άλλα ενθουσιαστικά! Thanks! it depends on your mood!! Ωραίες φωνές και οι δύο όμως!

      Διαγραφή
    3. αρέσκουν μου τα δυνατά κομμάτια, αλλά να φωνάζουν άμα υπάρχει λόγος! φωνές ακούω ούλλη μέρα στο σχολείο ρε Εύρο!

      Διαγραφή
  2. Για τούτον τι έshιεις να πεις;

    https://www.youtube.com/watch?v=_r0n9Dv6XnY

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ξέρω το πολλά καλά, φίλε μου το κομμάτι, αλλά εν μπορώ να το πάρω πολλά σοβαρά λόγω του τίτλου τζαι του ωωωωωωωουουουουωωωωωωωω :)

      Διαγραφή
  3. Αρέσκει μου να συζητώ ή να ακούω/διαβάζω αναμνήσεις τζαι σκέψεις του κόσμου για τέτοια πράματα που εν φαινομενικά ρουτίνα. :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όι, απλά επειδή κι εγώ κάμνω έτσι συνδέσεις και έχω έτσι αναμνήσεις και σκέφτομαι μερικές φορές έτσι τα πράματα, εν ανακούφιση να ξέρεις ότι εν είσαι ο περίεργος τζαι ότι έχει κι άλλους. Εν μια καθαρά προσωπική (και συνήθως πρωτότυπη) η ιστορία που έχει να πει ο καθένας για τέτοια πράγματα, τζαι αρέσκει μου που ξεφεύγουν που τα τυπικά που έννα συζητήσεις με κάποιον over a cup of coffee πχ. :) Άμα θέλει και έχει κάτι να πει ο άλλος εν που τα πιο όμορφα που έχω να ακούσω, αυτό λέω!

      Διαγραφή
    2. ναι, τζι εγώ εν τέτοια που θέλω να θκιεβάζω. άμα καταλάβουμε πώς σκέφτουνται οι άλλοι, καταλάβουμε τζαι τον εαυτό μας.

      Διαγραφή
  4. Εν ωραία που είμαστεν 80'ς people, έννεν;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. πολλά ωραία κόρη Όλγα, φτάνει να μεν φκουν στην δημοσιότητα φωτογραφίες! :)

      Διαγραφή
  5. η μουσική εν μαγεία.
    τα μωρά εν τυχερά που ακόμα μαγεύουνται ετσι εύκολα.
    τουλάχιστον μεινίσκει μας η γεύση της.

    σαν ακόμα ένα τέκνο των 80ς εχω να δηλώσω ότι στην προ-ιντερνετ εποχή, ενόμιζα πως big in japan ήταν κάποιος που ήταν...προικισμένος συγκριτικά με τους καημένους τους ιάπωνες (που ο μύθος τους ηθελε να βάλουν τρίσιες αλόγου στην πουλλού για να συγκινήσουν τις κορούες).
    ναι. μαγεία η μουσική :)))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Η διαφορά είναι ότι τωρά τα τραούθκια έχουν στίχους, τότε είχαν ιστορία. Σαν τα 80ς εν έshει μεν ακούεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή